-
ابزار های ارزشیابی توصیفی
سهشنبه 22 دیماه سال 1388 20:01
پوشه کار ( کارنما) برگ ثبت مشاهدات ( فهرست وارسی -مقیاس درجه بندی– فهرست واقعه نگاری ) آزمون ها ( عملکردی – مداد کاغذی و ...) آزمون مداد کاغذی تکالیف درسی
-
ارزشیابی توصیفی
یکشنبه 15 آذرماه سال 1388 12:30
آن نوع سنجش که بتواند تصویری واضح و سه بعدی از رشد مهارت ها، تواناییها و دانش و نگرش دانش آموز بدهد قابل دفاع می باشد. برخلاف ارزشیابی کمی که با داده های کمی و ریاضی و عدد و ارقام سروکار دارد و از قضاوت برخوردار است.باید دانست که کیفیت یک امر نسبی است و انعطاف پذیر می باشد و به طور کلّی می توان گفت که کیفیت مقطعی نیست...
-
هوشهای چندگانه وخلاقیت
شنبه 31 مردادماه سال 1388 14:45
شناسایی وپرورش تمام هوشهای بشری و کلیه ی ابعاد و توانمند یهای هوشی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد . بر اساس نظریه ی پروفسور گاردنر ما انسانها همگی از نظر هوش و توانایی کاربرد هوشهای چند گانه تفاوت داریم ‘ چون ازتوانایی وپتانسیل ذهنی و هوشی متفاوتی برخورداریم. به اعتقاد گاردنر تشخیص این امر توسط معلمان موجب می شود تا با...
-
انواع خانواده ها از نظر تربیت ۲
یکشنبه 6 بهمنماه سال 1387 00:03
با ادب و احترام و عذرخواهی از تاخیر در ارائه مطالب، پیرو یادداشت قبلی در مورد انواع خانواده که خانواده سهل گیر- خشک- گسسته- مقتدر بودند. در این یادداشت به بررسی خانواده خشک- خانواده گسسته-خانواده مقتدر(آزادمنش)می پردازیم. ب: خانواده خشک ( مستبد) 1- بررعایت انضباط سخت و مقررات تأکید دارند و به آن ارزشی افراطی قائل...
-
با تغییر باور ها زندگی خود راتغییر دهید
سهشنبه 3 دیماه سال 1387 22:56
تفسیر احساسی تجارب کودکی،درما باورهایی ایجاد میکند که برخی از این باورها به دوران بلوغ نیز انتقال می یابد.آلبرت الیس ده باور راعامل اصلی نابهنجاری های روانی می داند.اولین آنها این است که ماباید تأیید ومحبت دیگران را جلب کنیم.این باورافراطی ازرشدبیمارگونه انگیزه ی پذیرش اجتماعی نتیجه می شود.یک فرد بالغ می تواند عدم...
-
انواع خانواده ها از نظر تربیت
شنبه 9 آذرماه سال 1387 18:58
نهاد خانواده در مقایسه با دیگر نهادها از قدیمی ترین و موثرترین نهادهای بشری است ، که هدف آن تربیت فرزندان می باشد از آنجا که هدف از پرورش فرزند ، آماده سازی او برای ورود به جامعه است که با توجه به تنوع ارزشها و آرمانهای فرهنگی جامعه ، همسویی و هم عقیده بودن والدین در انتخاب الگوی تربیتی و پرورشی فرزندان را می طلبد....
-
ساخت گرایی و کاربرد آن در آموزش
جمعه 10 آبانماه سال 1387 17:47
ساختگرایی چیست؟ ساختگرایی در معنای عام خود، قلمرویی وسیعتر از آموزش را در بر میگیرد. همچون بسیاری از معانی که زاییده در حیطه فلسفهاند و سپس به درون اجتماع و شاخههای علوم سیلان یافتهاند، خاستگاه ساختگرایی را نیز در درجه اول میتوان فلسفه و شناختشناسی دانست. نفوذ ساختگرایی در حیطههایی همچون روانشناسی، آموزش،...
-
فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای یادگیری دانش آموزان
شنبه 27 مهرماه سال 1387 20:49
برخی ادعا می کنند که فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها از توانایی بالقوه حمایت از برنامه درسی رسمی مدارس برخورداراست ، بلکه می تواند تجربه و فهم برنامه درسی را نیز ارتقا بخشد و حتی تفکر و یاد گیری به شیوه های جدید را نیز گسترش بدهد . هنگامی که تعامل پیچیده بین دانش آموزان در حین فعالیتهای کلاسی منابع فناوری اطلاعات و...
-
نقش تشویق و تنبیه در تربیت کودک
جمعه 4 مردادماه سال 1387 12:51
نقش تشویق و تنبیه در تربیت کودک تشویق گاهی زبانی است که مربی با دلجویی و بیان جملات محبتآمیز، رفتار و گفتار کودک را مورد تشویق قرار میدهد و او را به کار و راهش دلگرم و امیدوار میکند و گاهی عملی که مربی با به آغوش گرفتن کودک و نوازش او و نگاه توأم با لبخند و خرید شکلات، اسباببازی، لباس و گردش او را به خاطر عملی که...
-
روش بحث گروهی
پنجشنبه 20 تیرماه سال 1387 20:24
روش بحث گروهی روش بحث گروهی، گفتگویی است سنجیده و منظم درباره موضوعی خاص که موردعلاقه مشترک شرکت کنندگان در بحث است. این روش برای کلاسهایی قابل اجراست که جمعیتی بین 6 تا 20 نفر داشته باشند. روش بحث گروهی، روشی است که به شاگردان فرصت می دهد تا نظرها، عقاید و تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارند و اندیشه های خود را...
-
الگوی حل مسأله
پنجشنبه 13 تیرماه سال 1387 00:42
الگوی حل مسأله (problem-solving model): در این الگو، شاگردان با بهره گیری از تجارب و دانسته های پیشین خود، درباره رویدادهای محیط خود می اندیشند تا مشکلی را که با آن مواجه شده اند به نحو قابل قبولی حل کنند. 1ـ مراحل اجرا در الگوی مسأله: الف) طرح مسأله یا بازنمایی مشکل: مسأله را از راههای مختلف می توان در ذهن شاگردان...
-
الگوی پیش سازمان دهنده
پنجشنبه 13 تیرماه سال 1387 00:27
الگوی پیش سازمان دهنده (preadvance-organizer model) "پیش سازمان دهنده" یک مطلب یا مفهوم کلی است که در مقدمه تدریس می آید تا مبحثی را که به شاگردان ارائه داده می شود با مباحث پیشین همان درس مربوط سازد و پایه ای برای ارتباط مفاهیم جدید با پیشین شود. در این الگو، معمولاً مطالب از کلی به جزئی مورد بررسی قرار می گیرد. ساخت...
-
روشهای آموزشی مهارتهای یادگیری ومطالعه
یکشنبه 12 خردادماه سال 1387 17:07
استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است! روشهای آموزشی مهارتهای یادگیری ومطالعه یکی از روشهای موفق مطالعه ویادگیری روش پَس خُتام می باشدکه شامل شش مرحله است: پیش خوانی- سؤال کردن- خواندن- تفکر- ازحفظ گفتن- مرورکردن. پیش خوانی: برای یادگیری فصلی ازکتاب اول به سرعت تمام آن فصل ازکتاب رایک بار ازنظر بگذرانید تابامطلبی...
-
افت تحصیلی وگرسنگی پنهان
سهشنبه 10 اردیبهشتماه سال 1387 00:03
استفاده از منابع فقط با ذکر منبع مجاز است ! افت تحصیلی وگرسنگی پنهان فقدان پاره ای ازموادمغذی نظیر پروتئین،آهن،کلسیم،ید،ویتامین A وویتامینهای گروه B میتواند باعث پیدایش پدیده ای به نام گرسنگی پنهان شود.علاوه برمسایل مختلف که دریادگیری مؤثراست گرسنگی پنهان نیز عامل مهمی درامرتحصیل می باشد.اضطراب،نگرانی،کج خلقی ها،تنش...
-
روش تدریس آزمایشی (آزمایشگاهی)در علوم
دوشنبه 9 اردیبهشتماه سال 1387 23:45
روش تدریس آزمایشی (آزمایشگاهی)در علوم اساس این روش بر اصول یادگیری اکتشافی استوار است. در این روش، موقعیت و شرایطی فراهم می شود تا شاگردان خود از طریق آزمایش به پژوهش بپردازند و جواب مسأله را کشف کنند. این روش، فعالیتی است که در جریان آن، شاگردان عملاً با به کاربردن وسایل و تجهیزات و مواد خاص درباره مفهومی خاص تجربه...
-
تربیت موفق!
دوشنبه 19 فروردینماه سال 1387 02:01
تربیت موفق ! امروزه مدرسه بخش مهمی از زندگی دانش آموزان محسوب می شود . اما آموزه های مدرسه ای چه تاثیری بر زندگی آنان دارند ؟.موضوع ارتباط و همسویی تربیت با زندگی موضوعی قدیمی است . که دانشمندان و روانشناسان متعددی به آن پرداخته اند . در جریان آموزش هایی که در نظام آموزشی ما انجام می شود جایگاه آموزش و تربیت واقعی...
-
راهکارهایی برای کنترل پرخاشگری درکودکان
یکشنبه 11 فروردینماه سال 1387 19:28
سال نو مبارک ان شاء اله سال خوبی داشته باشید مطلبی از خانم مهر دوست : راهکارهایی برای کنترل پرخاشگری درکودکان: درمانپرخاشگریدر کودکاناولینگامایناستکهنوعپرخاشگریآنها و علتآنرا شناساییکنیم: -در مورد کودکپرخاشگریکهالگو پذیریعاملاینگونهرفتار او بوده، باید رویالگویکودککار کرد. -...
-
گروه خونی و شخصیتها
جمعه 17 اسفندماه سال 1386 20:52
(( گروه خون شما روحیات وصفات درونتان را آشکار می کند (( اگر گروه خونی شما (A) است شما با کلی اشکال با محیط خود منطبق می شوید وتا موقعیت را مناسب تشخیص ندهید ومطابق میلتان نباشد میل کارکردن در شما بوجود نمی آید . گاهی اوقات احساس ضعف زیاد می کنید بطوریکه احتیاج به حمایت وتشویق دارید . شما بسیار حساس هستید . در زندگی...
-
مدیریت فضای مدرسه و فعالیت ها
جمعه 26 بهمنماه سال 1386 18:59
بعضی از فعالیت ها مانند تشکیل نمایشگاه ، برای قرار دادن آثار قابل نمایش ، احتیاج به فضای فیزیکی دارند. بعضی از مدارس مانند مدرسه ی شهید رستمی فضای فیزیکی نسبتا خوبی دارند . نماز خانه ی بزرگ که می توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد . حال مدارسی مانند مدرسه ی وحدت که فضای محدود ی دارند وحتی در کلاسهای درس نیز با...
-
ADHD بیش فعالی چیست ؟
یکشنبه 30 دیماه سال 1386 22:19
ADHD بیش فعالی چیست ؟ تعریف: ADHD اختلالی است که در آن پرتحرکی ، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد . ۳ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع تر است . ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی توجهی بیشتر دیده شود . علائم این...
-
اختلالات املا نویسی
پنجشنبه 20 دیماه سال 1386 16:39
در این post می خواهم درباره ی دانش آموزانی صحبت کنم که در نوشتن املا مشکل دارند . آنها حروف را می شناسند ومشکل الفبا ندارند ولی املای آنها پر از غلط است . اختلال این دانش آموزان بیشتر جسمی است تا دلایل دیگر . واضح تر بگویم : محققان عقیده دارند ، بدن هر انسانی دارای دونیمه است (نیمه ی راست – نیمه ی چپ ) ومغز او دارای...