۩ ترنم آموزش ۩

آموزش ابتدایی- ر وش تدریس - روانشناسی و...

۩ ترنم آموزش ۩

آموزش ابتدایی- ر وش تدریس - روانشناسی و...

هوشهای چندگانه وخلاقیت

شناسایی وپرورش تمام هوشهای بشری و کلیه ی ابعاد و توانمند یهای هوشی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد . بر اساس نظریه ی پروفسور گاردنر ما انسانها همگی از نظر هوش و توانایی کاربرد هوشهای چند گانه تفاوت داریم ‘ چون ازتوانایی وپتانسیل ذهنی و هوشی متفاوتی برخورداریم.

به اعتقاد گاردنر تشخیص این امر توسط معلمان موجب می شود تا با مشکلات درسی ‘ برخورد خلاق تر و مناسب تری داشته باشند . به ویژه اگر بتوانیم روش تدریس خودمان را بیشتر روی هوشی متمرکز کنیم که بچه ها بیشتر دوست دارند و انتظار دارند که معلم در آموزش خود از آن هوش بیشتر استفاده کند .

گاردنر در نظریه ی هوشهای چندگانه سعی کرده است تا حوزه ی تواناییهای خلاق و استعدادهای دانش آموزان را به سوی مرزهای هوش و ذهنی معمول بکشاند. تئوری گاردنر شیوه ای را از یادگیری و یاددهی خلاق و اثر بخش ایجاد می کند که می توان به وسیله ی آن نه تنها روشهای تدریس دانش آموزان را بلکه شیوه ی ارزشیابی خود را با قرار دادن آنها در یک طرح درس خلاق و بهره برداری آموزشی از هشت مقوله ی هوشی  و ذهنی متفاوت باز نمایی خلاق کرد . معلم ابتدایی باید بداند که روشهای تدریس برخاسته از یک هوش روش معمولی و غیر خلاقی است ولی اگر در آن روش تدریس از سه تا پنج هوش استفاده شده باشد توسعه یافته و نوآورانه می باشد‘ اما اگر معلم در روش  تدریس خود از پنج تا هشت هوش استفاده کند روش تدریس خلاق و کاملا ابتکاری خواهد بود .

بنابراین کاربرد هوشهای چند گانه پروفسور  هاوارد  نه تنها باعث خلاق تر شدن یاددهی معلم در سر کلاس می شود ‘ بلکه در یادگیری دانش آموزان نیز تاثیر خلاقی خواهد داشت .

دلایل خلاق بودن یادگیری و یاددهی از طریق هوشهای چندگانه پروفسور هاوارد گاردنر عبارتند از :

1.    یادگیری از طریق هوشهای چندگانه لذت بخش است.

2.     یادگیری از طریق هوشهای چندگانه شادتر است.

3.     شاگر و معلم در فرایند یادگیری –یاددهی هوشهای چندگانه خسته نمی شوند.

4.     کیفیت آموزشی از طریق یادگیری به وسیله ی هوشهای چندگانه بیشتر است.

5.     پایداری یادگیری و توانایی ترکیب آموخته ها در این روش بیشتر است.

6.     شاگردان امکان به کارگیری ابعاد مختلف هوش خود را دارند .

7.     معلمان امکان ارائه بهترین روش تدریس را دارند .

8.     رضایت مندی آموزشی شاگردان در این روش بالاتر است.

9.     فراگیری و فرادهی در این روش دوطرفه است.

10. شاگردان و معلمان ابتدایی در این روش یادگیری فعال ترند .

شاد و موفق باشید

       عباس آزادی