۩ ترنم آموزش ۩

آموزش ابتدایی- ر وش تدریس - روانشناسی و...

۩ ترنم آموزش ۩

آموزش ابتدایی- ر وش تدریس - روانشناسی و...

هوشهای چندگانه وخلاقیت

شناسایی وپرورش تمام هوشهای بشری و کلیه ی ابعاد و توانمند یهای هوشی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد . بر اساس نظریه ی پروفسور گاردنر ما انسانها همگی از نظر هوش و توانایی کاربرد هوشهای چند گانه تفاوت داریم ‘ چون ازتوانایی وپتانسیل ذهنی و هوشی متفاوتی برخورداریم.

به اعتقاد گاردنر تشخیص این امر توسط معلمان موجب می شود تا با مشکلات درسی ‘ برخورد خلاق تر و مناسب تری داشته باشند . به ویژه اگر بتوانیم روش تدریس خودمان را بیشتر روی هوشی متمرکز کنیم که بچه ها بیشتر دوست دارند و انتظار دارند که معلم در آموزش خود از آن هوش بیشتر استفاده کند .

گاردنر در نظریه ی هوشهای چندگانه سعی کرده است تا حوزه ی تواناییهای خلاق و استعدادهای دانش آموزان را به سوی مرزهای هوش و ذهنی معمول بکشاند. تئوری گاردنر شیوه ای را از یادگیری و یاددهی خلاق و اثر بخش ایجاد می کند که می توان به وسیله ی آن نه تنها روشهای تدریس دانش آموزان را بلکه شیوه ی ارزشیابی خود را با قرار دادن آنها در یک طرح درس خلاق و بهره برداری آموزشی از هشت مقوله ی هوشی  و ذهنی متفاوت باز نمایی خلاق کرد . معلم ابتدایی باید بداند که روشهای تدریس برخاسته از یک هوش روش معمولی و غیر خلاقی است ولی اگر در آن روش تدریس از سه تا پنج هوش استفاده شده باشد توسعه یافته و نوآورانه می باشد‘ اما اگر معلم در روش  تدریس خود از پنج تا هشت هوش استفاده کند روش تدریس خلاق و کاملا ابتکاری خواهد بود .

بنابراین کاربرد هوشهای چند گانه پروفسور  هاوارد  نه تنها باعث خلاق تر شدن یاددهی معلم در سر کلاس می شود ‘ بلکه در یادگیری دانش آموزان نیز تاثیر خلاقی خواهد داشت .

دلایل خلاق بودن یادگیری و یاددهی از طریق هوشهای چندگانه پروفسور هاوارد گاردنر عبارتند از :

1.    یادگیری از طریق هوشهای چندگانه لذت بخش است.

2.     یادگیری از طریق هوشهای چندگانه شادتر است.

3.     شاگر و معلم در فرایند یادگیری –یاددهی هوشهای چندگانه خسته نمی شوند.

4.     کیفیت آموزشی از طریق یادگیری به وسیله ی هوشهای چندگانه بیشتر است.

5.     پایداری یادگیری و توانایی ترکیب آموخته ها در این روش بیشتر است.

6.     شاگردان امکان به کارگیری ابعاد مختلف هوش خود را دارند .

7.     معلمان امکان ارائه بهترین روش تدریس را دارند .

8.     رضایت مندی آموزشی شاگردان در این روش بالاتر است.

9.     فراگیری و فرادهی در این روش دوطرفه است.

10. شاگردان و معلمان ابتدایی در این روش یادگیری فعال ترند .

شاد و موفق باشید

       عباس آزادی

نظرات 3 + ارسال نظر
محمدی شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:08

با ادب و احترام:
مطلبتون خوب بود موفق باشید.

رضا جمعه 20 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 14:34

سلام خیلی خوب بود

اصغر گنج خانلو یکشنبه 17 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:02 http://www.ag86.blogfa.com

سلام آقای آزادی
خوب هستید؟
وب بسیار جالب و مفیدی دارید.
در پناه یزدان بی همتا موفق و سربلند باشید ...

ممنون از نظر شما دوست خوبم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد