۩ ترنم آموزش ۩

آموزش ابتدایی- ر وش تدریس - روانشناسی و...

۩ ترنم آموزش ۩

آموزش ابتدایی- ر وش تدریس - روانشناسی و...

فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای یادگیری دانش آموزان

برخی ادعا می کنند که فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها از توانایی بالقوه حمایت از برنامه درسی رسمی مدارس برخورداراست ، بلکه می تواند تجربه و فهم برنامه درسی را نیز ارتقا بخشد و حتی تفکر و یاد گیری به شیوه های جدید را نیز گسترش بدهد . هنگامی که تعامل پیچیده بین دانش آموزان در حین فعالیتهای کلاسی منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات معلم وماهیت  وظایف محوله مورد توجه و ارزیابی قرار میگیرد تاثیر مثبت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری دانش آموزان کاملا بهبود می شود . یادگیری اثر بخش در بافتی تحقق می یابد که موضوع درس جالب مرتبط و هدفمند باشد و علاقه  دانش آموزان را برانگیزد بنابراین بررسی آن دسته از ویژگی های فناوری اطلاعات و ارتباطات که می تواند در ایجاد محیطهای یادگیری فعال نقش داشته باشد شایان اهمیت است یکی از ویژگیهای ارزی که اساس ایجاد انگیزه در کودکان برای استفاده  از فناوری اطلاعات و ارتباطات است ویژگی تعاملی آن است دانش آموزان بازخورد مستقیم پویا و به ظاهر صبورانه دریافت می کنند که فرصت لازم را در اختیار آنان می گذارد تا امکانات متعدد را امتحان کنند پیامد های تصمیمات و کنش های خود را ملاحظه کنند و بر اساس آنها  برای اقدامات بعدی برنامه ریزی کنند  برخورداری  فناوری اطلاعات و ارتباطات از قابلیت ذخیره سازی مرتب کردن و  بازیابی مقادیر زیادی از اطلاعات منابع  از پایگاه های اطلاعات را در اختیار  دانش آموزان فرار می دهد . با  استفاده از اینترنت و  دیسک های فشرده دانش آموزان میتوانند به منابعی ( نظیر تصاویر آثار هنری موجود در موزه های سراسر دنیا آرشیو روزنامه ها سخنرانی ها  یا فیلم های متحرک ضبط شده ) دسترسی داشته باشند که ضرورتا در کلاس های معمولی و یا کتابخانه مدرسه موجود نیستند.  یکی از نقش های مهیج فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیط های یادگیری کودکان ، برخورداری از قابلیت ارائه اطلاعات به شی شیوه های متفاوت و پویا شامل استفاده از تصاویر،صدا و حرکت است ارائه داده ها و روابط بین آنهابه صورت تصاویر و نمودارها  نمونه ای بارز از تسهیل درک و فهم  تفسیر و تجربه و تحلیل اطلاعات است با استفاده از تصاویرمتحرک می توان تاثیر کود های متفاوت را برروی رشد گلها و سایر گیاهان در شرایط متفاوت نشان داد یکی دیگر از ویژگیهای مهم فناوری اطلاعات ارتباطات و ارتباطات موقتی بودن آن است بدین معنی که کاربران می توانند در کارهایی که انجام داده اند تغییراتی را اعمال کنند از ویژگی موقتی بودن منابع فناوری و ارتباطات می توان در اصلاح متون  با استفاده از واژه پرداز دستکاری تصاویر گرافیک  دیجیتالی طراحی و ترکیب باز نمایی های چند رسانه ای و تدوین صدا و....... استفاده کرد .  فناوری اطلاعات و ارتباطات با برخورداری از ویژگی تعاملی و ذخیره سازی توانایی دستکاری و ارائه اطلاعات به اشکال گوناگون امکان بالقوه ای  برای یادگیری فعال و تجربی فراهم میکند در عین حال که  دانش آموزان به فعالیتهای چالش انگیز نامحدود و کنترل نسبی سرعت هدف و جهت فعالیت های مذکور مشغول اند  فرصت ها یی برای توسعه و به کار گیری دامنه وسیعی از فعالیتهای  شناختی برای آنان وجود دارد.

 

          اثر : لول لنر                   ترجمه :  توحید صیامی

 

 

نوآوری های آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان   در این مقاله به معرفی دو طرح نوآورانه ی آموزشی که در آنها فناوری اطلاعات بکار گرفته شده خواهیم پرداخت نکته ی مشترک در این دو طرح استفاده از این فناوری برای شرکت در گردش علمی مجازی است. طرح اول در دبستانی در انگلستان اجرا شد که در  آن دانش آموزان پایه ی ششم (11-10 ساله) فعالانه در یک مسافرت علمی به دور دنیا  بصورت  مجازی و با یک بالن هوای گرم شرکت داشتند.از میان 347 دانش آموز این مدرسه ، 44 تن در گروهای 7-4نفریبه حل معماها و مسائلی که هر ماه در یک سایت  آموزشی طرح می باشد. دامنه ی تکلیف ما زمینه های متعددی از برنامه درسی از جمله تاریخ ، زبان ، جغرافیا ، موسیقی و ریاضیات وابسته مهارتهای فناوری اطلاعات  و   ارتباطات را در بر می گرفت . دانش آموزان  برای پژوهش و  استفاده از منابع  گوناگون از اینترنت  به طور  جدی استفاده می کردند . در این طرح  معلمان  دانش آموزان را راهنمایی می کردند  اما فعالیتهای آنها را رهبری نمی کردند . دانش آموزان  و معلمان نکات مثبت زیر را در این طرح یافته اند : آینده برای یادگیری ، بهبود نظم و رعایت انضباط ، بهبود وضع حضور در مدرسه  بهبود مهارتهای فناوری افزایش دانش عمومی یادگیری مستقل و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس و همکاری گروهی دانش آموزان  طرح دوم در دوره ی اول متوسطه  مدرسه ای در نروژ اجرا شد .  دانش آموزان در  یک  مسافرت مجازی مسیری را که دوزن کاوشگر قطب شمال طی می کردند می پیمودند دانش آموزان به شبکه اینترنت وصل بودند هدف طرح  ((تحقق آرزوها)) بود . پایگاه اطلاعاتی ویژه ای ایجاد شد که هر کس می توانست برای پیگیری این سفر به آن دسترسی  داشته باشد.مدرسه ای ترتیب داده بود .که دانش آموزان  بتوانند  پیش از مسافرت در حین سفر و بعد از مسافرت با یکی از این  زنان ارتباط برقرار کنند برای مثال دانش آموزان موظف بودند مقاله ای در باره ی(( آرزوهای پنهانی ))  خود پسند و آن را به انگلیسی  ترجمه کنند و سپس و داستان آرزوهای خود را با دانش آموزان مقیم کشورهای دیگر مبادله کنند هر چند آنان به میزانی که انتظار  داشتند از دانش آموزان کشور های دیگر پاسخی دریافت کردند .  اما پاسخ ها یی که دریافت داشتند تجربه های یادگیری جدید  در باره ی فرهنگ های دیگر را به دنبال داشت.

 

        ترجمه و تدوین : عبدالحسین نفیسی از مجله رشد مدرسه فردا                    

جدیدترین روش تدریس ریاضی ابداع شد

هموطن-به گفته پژوهشگران انجام تکالیف درس ریاضی به طور گروهی و مطالعه در کنار همکلاسی در کلاس درس به عنوان جدیدترین روش موفقیت آمیز و پربازده در یادگیری درسی ریاضی مطرح شده است.

پژوهشگران علوم آموزشی با همکاری دانشمندان ریاضی موفق شدند روش جدیدی را در تدریس درس ریاضی برای دانش آموزان ابداع کنند.

بنابراین گزارش، تحقیقات انجام شده توسط پرفسور سالیوان و همکارانش در دانشگاه موناش اسکاتلند حاکی است که استفاده از یک همکار یا همکلاسی در حل تمرینات ریاضی و انجام تکالیف مشترک درس ریاضی در یادگیری بهتر دروس تأثیر بسیار مثبتی را بر جای خواهد گذاشت.

به گفته پژوهشگران آموزش اسکاتلند این طرح جدید که قرار است در همه مدارس و موسسات آموزشی ریاضی اجرا شود دارای آثار ثمر بخش خواهد بود.

بنابراین گزارش، اجرای این طرح نوین در نظام آموزش درس ریاضی به دلیل فراری شدن دانش آموزان از تحصیل درس ریاضی و خسته کننده بودن آن عنوان شده است./

ادامه دارد...